środa, 19 kwietnia 2017

Okolica Strachu #5

Okolica Strachu... co by nie powiedzieć, z numeru na numer coraz lepiej. Świetna selekcja opowiadań, fachowa publicystyka. No i ta oprawa...

Na początek oczywiście tradycyjnie miażdżąca okładka - a nazwiska na niej wielce obiecujące.
Po lekturze wstępniaka Sebastiana oczywiście przeskoczyłem do opowiadania Wojtka Guni. Przemyślane, pełne odniesień - niektóre z nich nasunęły mi się zbyt oczywiście co przez chwilę nieco zepsuło odbiór, ale jest bardzo uniwersalne w wymowie.
Marianna Szygoń daje ciekawą i wcale nie tak nieprawdopodobną historię osnutą wokół zbrodni doskonałej, pasji i przywiązania.
Tomasz Krzywik straszy świetnie stopniowaną grozą miejskiej legendy.
Zdanowicz - tajemniczy magazyn oplecie nas swoją dziwnością
Grzywacz - demoniczna przewrotność i potężne pragnienie zwróci się przeciw każdemu
Marek Stelar porywa nas do umysłu psychopaty, złowieszcze.
Kenneth Grant dotyka nas oślizgłym palcem kosmicznej nicości w swoim weird. Niepokojące, szalone.
Paweł Lach - zaskakujące przeniesienie mitologii Lovecrafta w czasy pewnej znanej wojny. Wybrzmiewają tu conradowskie echa, chyba to opowiadanie zrobiło na mnie największe wrażenie - nie ujmując pozostałym, bo wszystkie są tu bardzo dobre.
Wywiady - miałbym tendencję do pomijania, ale się skusiłem i warto było bo zarówno nieznany mi Cabezas ciekawie przybliża swój warsztat, jak i Małgorzata Saramonowicz opowiada szerzej o twórczości i zainteresowaniach.
Publicystyka - czyli kolejny mocny punkt "Okolicy":
przeglądowo o słowiańskiej mitologii, czyli Kołyszko i Saramonowicz
Olga z Wielkiego Buka znów o kanibalizmie - tym razem bardziej mitologicznie - bo Wendigo którego znałem bodaj tylko z kreskówki o Hulku i opowiadania Mastertona z Oblicz Grozy
Piotr Borowiec o substancjach psychoaktywnych - ciekawy rzut historyczno - literacki.
Wanda Dittrich o dziwolągach - intrygujący tekst, który przywołał w mojej pamięci znakomite felietony z Anteny Krzyku
Korsarz o powiązaniach muzyki i grozy - i znów dobry rzut historyczny, a potem zestaw zespołów, na które warto zwrócić uwagę - tym łatwiej gdy są dostępne w serwisach streamingowych.
Dominik Łuszczyński o komiksach - zaskoczył mnie ten tekst, bo czytać o komiksach... a jednak zainteresował. Historycznie, bo przemiany na tym bogatym polu są nieustanne i nieraz burzliwe.
Na koniec Simon Zack z nutką nostalgii o najlepiej zapamiętanych filmowych potworach.

Podsumowując - szerokie, ale nie nużące spektrum tematów, wspaniały wybór opowiadań, niesamowita oprawa graficzna (zarówno okładka, jak i ilustracje Krzysztofa Wrońskiego wewnątrz). W bonusie pierwszy rozdział nowej powieści Przemysława Piotrowskiego "Radykalni. Terror", który tylko zaostrza apetyt na więcej.
No i co ja mogę powiedzieć? Mogę tylko życzyć dalszego rozwoju i sprawdzić termin odnowienia prenumeraty.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz